Összes oldalmegjelenítés

2012. szeptember 30., vasárnap

Beszéljünk a pénzrül

A cím elírásnak indult, de aztán megtetszett így ü-vel, és inkább így hagytam.

Emlékszem, amikor Gyurcsány bepottyant a köztudatba még nem is tudom mikor, akkor persze mindenki elkezdte nézegetni a múltját, meg hogy hogyan lett milliárdos. Engem nem nagyon érdekelt a dolog akkor se meg most se, egészen addig, amíg egyszer valahol ezt az idézetet nem olvastam tőle: "Csak az első milliómról ne kérdezzenek!" Ebből nekem az jön le, hogy az első millióját valahogy összesimliskedte, onnantól kezdve viszont jó polgár módjára, minden előírást betartva lapátolta össze a vagyonát. Hogy így van-e vagy sem, azt nem tudom, viszont nagyon romantikus gondolat, hogy ha az embernek van 1 milliója, az már egyenes út a milliárdosságig.
És ezzel el is érkeztünk a mai témához: megkerestem az első millióm! Jeeee! Persze ez a mai világban annyira nem nagy szám, de azért én örülök neki.

A számlaszámomat Sophie ajánlására kitakartam, bár nem tudom mi baj történhetne ha nyilvános? Valaki elkezd titokban pénzt küldeni nekem?

Na de amúgy nem volt mindig ilyen rózsás a helyzet. Sőt, igazából már a screenshot készítése után 5 perccel sem volt ilyen rózsás a helyzet, mert befizettem a lakbért. Ami elég vaskos... Így 3 hónap élet után rájöttem, hogy feleslegesen nagy lakást béreltem. Persze tök jó, amikor nincs vele gond, meg az is király, hogy nincs bezártság érzésem sosem, de egyrészt egy csomó időm elmegy a takarítással, másrészt meg tök sok pénzt kiadok lakbérre. Amíg csak elméleti szinten költöttem 5500-at egy hónapban, addig még jónak tűnt, de mióta látom, hogy ez több, mint minden más kiadásom együttvéve, úgy már más perspektívába kerül a dolog, és hirtelen elkezd fájni a szívem. Meg a bankszámlám. Meg az agyam. Meg még minden másom, ami valahogy a pénzhez köthető. Szóval most épp szabadidőmben azon töprengek, hogy hova kellene költözni majd következő nyáron, amikor lejár itt a szerződésem.
Nem egyszerű kérdés... Tényleg. Szóval most nem is beszélek róla.

Vissza a pénzhez. Szóval hogy be tudom-e fizetni most a lakbért, az egész sokáig kérdéses volt. Legalább másfél hónapom ráment arra, de talán még több is, hogy mindent rendbe tegyek, és addig csak azt láttam, hogy a pénz csak fogy, fogy, fogy, és nem érkezik annyi utánpótlás, amennyi a lakbérhez kellene. Elég kellemetlen gondolat volt.

Nem kell aggódni, elmondom mi történt.
Szóval ugye a fizetésem 2 részben kapom, ezért tudok ilyen hihetetlen keveset adózni. Legálisan. Van egy alap fizetésem, ami a totál fizum 60%-a, ezután fizetem az adót. És van egy másik része, amit mint külföldi kapok, ez a maradék 40%, ezt adómentesen kapom, igen ám, de csak akkor ha számlával igazolom, hogy 5 előírt dolog egyikére költöttem. Eddig ez így - elméletben - rendben is van. (Zárójelben, és nagyon halkan jegyzem meg, hogy a számok alapján még kevesebbet adózok, mint azt korábban írtam. Csak olyan 3,3%-ra jön ki! Jó világ ez itt!!!)
Az 5 dolog a lakbér, étteremben evés / mosoda, évi kétszeri hazautazás, kínai nyelvlecke és gyerek iskoláztatása. Szóval alapvetően nem kellene, hogy ez gondot okozzon, ezekből simán össze tudok szedni annyi számlát, amennyi kell.
Kezdjük azzal, hogy a lakbéremről kapok számlát. Nem kapok. Hogy mi? A főbérlő nem ad számlát. És állítólag ez itt normális. Helyette az ingatlanügynök ad, de csak 5%-ért cserébe. Szóval szépen leperkáltam 825 RMB-t, ami átszámolva több, mint 20 000 forint, hogy megkapjam a számlámat. Vagyis számláimat, mert ugye mindhárom hónapra kaptam egy külön számlát.
De hogy kicsit bonyolultabb legyen a történet, mielőtt ezeket a számlákat benyújthatom, előtte meg kell bizonyosodnom róla, hogy eredetik. Erre van egy honlap, ahová be kell írni a számla különböző adatait, az meg kiköpi hogy igazi vagy hamis. Itt kezdődött az első probléma. A 3 számla 3 egymást követő sorszámal érkezett, az első kettőt sikerült igazinak kihozni, viszont a harmadikról feszt közölte az oldal, hogy hamis.
Ugye nekem fogalmam sem volt róla, hogy ez hogy lehet, hogy a rendszerrel van hiba, velem van hiba, a számlával van hiba? Kérdezgettem a többi külföldit, pár nap próbálkozás után végülis kisütöttük, hogy új számlát kell kérnem. Sophie intézkedett pár nappal később magkaptuk az új számlát, ami már szépen zöld pipával tért vissza. Azóta sem tudom, hogy mi lehetett a gond az első számlával.
Szépen elküldtem az ügynökségnek a számlákat, a screenshotot is, hogy érvényes mind, és vártam.

Vagyis dehogy vártam, ugyanis közben más dolgok is zajlottak. Ha visszaemlékeztek a Gyártulajdonos című bejegyzésemre, ódákat zengtem róla, hogy végre van egy arany, vagyis ARANY bankkártyám. És hogy milyen jó most nekem. Igen ám, csak itt ha az embernek megváltozik a bankkártyája, megváltozik a számlaszáma is. Roppant fura rendszer, még nem tudtam rájönni, hogy jó vagy rossz. A lényeg, hogy emiatt újra kellett regisztrálni a cégnél. És a regisztráció után nem érzekett meg az első hónap adómentes fizuja. Érdekes módon a normál fizum megérkezett.
Mondták a pénzügyes kislányok, hogy más rendszer vonatkozik a kettőre, még itt is, meg itt is írjam át az új bankszámlaszámom, és majd megérkezik a hiányzó összeg is. De nem érkezett. Vártam, vártam, mendegéltem, de csak nem érkezett meg. Kezdtem erősen sopánkodni.
Aztán eljött a következő hónap, és még mindig semmi. Elkezdtem újra érdeklődni a lánykánál, hogy ugyan vajon mikor fogom megkapni a pénzem, mert ha így haladunk nem tudok majd lakbért fizetni, és nem szeretnék ebbe a helyzetbe kerülni. (Tényleg ezzel érveltem.) Hosszas, legalábbis hosszasnak tűnő levelezés után kiderült, hogy az adómentes pénzt egy HSBC számláról utalják, és a HSBC rendszere nem tud 30 karakternél hosszabb nevet kezelni, ezért nem utaltak. Az én nevem ugyanis 32 karakter.
Eddigre már egyszer késett a normál fizum utalása amiatt, mert a CMB (az én bankom, China Merchants Bank) meg nem hajlandó úgy bejövő utalást elfogadni, ha a név nem egyezik meg TELJESEN a regisztrált nevemmel. És a cég Daniel Matyas Szentimrey-Harrachnak utalt, engem meg (mint utólag kiderült) Szentimrey-Harrach Daniel Matyasként regisztráltak.
Szóval itt egy kicsit bepöccentem, hogy akkor most mi a teendő, lőjjem főbe magam? De aztán a pénzügyes lányka varázsolt valamit, mert aztán pár nappal később megérkezett az előző havi meg az ehavi adómentes utalás is. Juppéééé!

Igen ám, de a lakbért nem utalták vissza. Jött egy e-mail, hogy nem jó a számla, mert valami név vagy cím nem ugyanaz rajta, mint... Ezek bele vannak buzulva a névbe meg a címbe. Hogy minden betűre megeggyezzen. De amúgy meg vicces, mert van 500 millió Zhang meg másik 500 millió Zheng, és ezzel kb. ki is fújt a nevek választéka. (Najó, lehet, hogy ennél kicsit árnyaltabb a helyzet, de nem sokkal.)
Én nem is értettem, hogy mi nem stimmel a számlán, mert ugye minden csak kínai krikszkraksz. Aztán Sophie átnézte nekem őket, de elsőre ő sem tudta, hogy minek is kellene egyeznie mivel. Akkor megint elkezdtünk érdeklődni, és a végén kisütöttük, hogy mi a baj. Vagyis azt nem, hogy mi a baj, azt, hogy mi lesz a megoldás. Megint új számlát kell kérni... Vissza az ingatlanügynükhöz, aki eddigre már gondolom eléggé utált minket, de azért pár nap alatt adott egy új számlát. Először ezeket sem akarta érvényesíteni a honlap, és már kezdtem feladni minden reményt, hogy valaha egyszer rendbe jönnek a dolgok, de aztán rájöttem, hogy én voltam a hülye, mert rossz számokat írtam be. :P
Miután korrigáltam a hibát láss csodát, minden megjavult. Mind a 3 számla igazinak mutatkozott, és már másnap el is küldtem őket az ügynökségnek. És ezzel végre véget ért a szenvedésem, és minden pénzem megérkezik időben. Azért is lettem hirtelen ilyen gazdag, mert minden pénzem most érkezett meg. Pont időben. :)

Amúgy azt találtuk ki Sophie-val, hogy innentől kezdve nem kérünk számlát az ingatlanügynöktől, hanem megpróbáljuk összehozni a teljes összeget éttermes számlákból. Agitálom a csapatomat, hogy ahányszor fizet valaki, mindig kérjen számlát és adja oda nekem, de még nem ragadt meg mindenki fejében a gondolat, hogy akkor ezt csinálja is. Lehet, hogy többet kellene velük kajálni mennem, és akkor tudnám figyelmeztetni őket. Talán még a szociális státusomnak is jót tenne, ha nem különcködnék mindig.
Na meg perszer Sophie is gyűjti nekem a számlákat a saját meg a barátai ebédei után.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése